FUNDACJI im. Jana Blocha
Preambuła
Misją Fundacji jest popularyzowanie wartości, postaw i zachowań społecznych, a w szczególności przedsiębiorczości, pracowitości, kreatywności, gotowości do wysiłku i poświęcenia na rzecz ogółu, odwagi cywilnej w życiu publicznym, a służących budowie społeczeństwa obywatelskiego, które znamionowały działalność Jana Gotlieba Blocha - warszawskiego bankiera, przemysłowca, "ojca duchowego" I Pokojowej Konferencji Haskiej i założyciela pierwszego w historii Muzeum Pokoju.
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
Fundacja pod nazwą Fundacja im. Jana Blocha, zwana dalej "Fundacją" ustanowiona przez Emila Dróżdża, Andrzeja Księżnego i Krzysztofa Szwarca zwanych dalej "Fundatorami", aktem notarialnym sporządzonym przez notariusza Teresą Dębską - Grelus z Kancelarii Notarialnej w Warszawie przy ul. Zgoda 3 lok. 1, dnia 17 grudnia 2004r., repertorium A nr 11264/2004, zmienionego aktem notarialnym sporządzonym przez notariusza Teresą Dębską - Grelus z Kancelarii Notarialnej w Warszawie przy ul. Zgoda 3 lok. 1, dnia 26 stycznia 2005r., repertorium A nr 552/2005 działa na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1884r. o fundacjach (t.j. Dz.U. z 1991r. Nr 46, poz. 203, z późn.zm.) oraz postanowień niniejszego statutu.
§ 2.
• Fundacja posiada osobowość prawną, a jej siedzibą jest Warszawa.
• Fundacja może tworzyć oddziały, w tym i zamiejscowe, oraz inne jednostki organizacyjne.
§ 3.
• Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów może ona prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
• Fundacja może, dla celów współpracy z zagranicą, posługiwać się tłumaczeniem nazwy w wybranych językach obcych.
§ 4.
Fundacja używa pieczęci z napisem wskazującym jej nazwę, siedzibę oraz dane identyfikacyjne.
§ 5.
Fundacja może ustanawiać odznaki i medale honorowe oraz przyznawać je, wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla celów obranych przez Fundację lub dla samej Fundacji.
Rozdział II
Cele i zasady działania Fundacji
§ 6.
Celem Fundacji jest działalność na rzecz dobra publicznego, w tym wspieranie rozwoju demokratycznego, otwartego społeczeństwa, aktywnie uczestniczącego w europejskiej i światowej wspólnocie.
§ 7.
Fundacja realizuje swoje cele w szczególności poprzez:
• wspieranie i finansowanie programów, przedsięwzięć i projektów o charakterze naukowym, edukacyjno-oświatowym, kulturalnym;
• organizowanie i finansowanie wystaw, konkursów, konferencji;
• przyznawanie nagród, wyróżnień i stypendiów;
• wspieranie i finansowanie działalności wydawniczej;
• współpracę z organizacjami, instytucjami państwowymi i społecznymi oraz osobami prywatnymi w przedmiocie stanowiącym realizację celów Fundacji.
§ 8.
Dla osiągnięcia swych celów Fundacja może wspierać, także finansowo, działalność innych osób prawnych oraz osób fizycznych, działających dla osiągnięcia celów zbieżnych z celami Fundacji.
Rozdział III
Majątek i dochody Fundacji
§ 9.
Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w kwocie 300.000 zł (słownie złotych: trzysta tysięcy złotych) oraz środki finansowe, nieruchomości i ruchomości nabyte przez Fundację w trakcie jej działalności.
§ 10.
Fundacja odpowiada za swe zobowiązania całym swoim majątkiem.
§ 11.
Dochody Fundacji pochodzić mogą w szczególności z:
• darowizn osób fizycznych i prawnych, spadków, zapisów,
• subwencji osób prawnych,
• zbiórek i imprez publicznych,
• dotacji z budżetu Państwa, jednostek administracyjnych i samorządowych,
• dochodów z majątku nieruchomego i ruchomego, w tym z odsetek od wkładów pieniężnych,
• wszelkich innych źródeł (w ramach obowiązującego prawa).
§ 12.
1. Dochody pochodzące z subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację celów Fundacji tylko z poszanowaniem woli spadkobierców lub donatorów.
2. W sprawach przyjęcia darowizn i dziedziczenia, oświadczenia wymagane przepisami prawa składa Zarząd za zgodą Rady Fundacji.
3. Z zastrzeżeniem postanowień § 23 pkt. c) przyjęcie darowizny lub spadku nie może powodować przejęcia przez Fundację długów przewyższających wartość mienia przyjmowanego.
4. Dochody Fundacji służą wyłącznie realizacji celów statutowych.
§ 13.
• Osoby fizyczne i prawne, które dokonują na rzecz Fundacji darowizny lub subwencji, jednorazowej lub łącznej, lub w inny sposób przysłużą się realizacji przez Fundację jej celów statutowych, otrzymują - o ile wyrażą stosowne życzenie - tytuł Sponsora Fundacji.
• Tytuł Sponsora Fundacji przyznaje Rada Fundacji.
• Tytuł Sponsora Fundacji ma charakter osobisty.
Rozdział IV
Organy Fundacji
§ 14.
• Organami Fundacji są: Rada Fundacji, Zarząd Fundacji, w dalszej części statutu zwany "Zarządem" oraz - w przypadku powołania zgodnie z postanowieniami § 29 - Rada Programowa jako organ doradczy.
• W przypadku powołania Rady Programowej, do jej działalności stosuje się postanowienia Rozdziału IV c niniejszego statutu.
• Nie można łączyć funkcji w organach Fundacji.
Rozdział IV a
Rada Fundacji
§ 15.
Rada jest organem o uprawnieniach inicjatywnych, opiniodawczych i nadzorczych.
§ 16.
1. Rada składa się z od 3 do 7 członków. Pierwszy skład Rady Fundacji ustanowią Fundatorzy, którzy również wyznaczają pierwszego Przewodniczącego Rady Fundacji.
2. Kandydatów na nowych członków Rady Fundacji zgłaszają:
• Przewodniczący Rady Fundacji, lub
• dwóch członków Rady Fundacji.
3. Powoływanie nowych członków Rady Fundacji wymaga uchwały Rady Fundacji podjętej większością 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy członków Rady Fundacji.
4. Członkostwo w Radzie Fundacji wygasa:
• z chwilą śmierci członka Rady Fundacji;
• skutkiem ustąpienia z funkcji członka Rady Fundacji;
• w przypadku wyboru członka Rady Fundacji w skład Zarządu lub Rady Programowej;
• w wypadku odwołania członka Rady Fundacji. Odwołanie może nastąpić większością 2/3 głosów członków Rady Fundacji, przy obecności co najmniej połowy członków Rady Fundacji w przypadku, gdy jego działania są szkodliwe dla Fundacji lub narażają na szwank jej dobre imię.
5. Członkowie Rady Fundacji wybierają spośród siebie Przewodniczącego Rady Fundacji oraz ewentualnie Wiceprzewodniczącego i Sekretarza Rady Fundacji.
§ 17.
• Rada Fundacji obraduje na posiedzeniach, które odbywają się nie rzadziej, niż 2 razy w roku.
• Posiedzenia Rady Fundacji zwołuje Przewodniczący Rady Fundacji , a w przypadku nieobecności Przewodniczącego każdy inny członek Rady Fundacji . Posiedzenia mogą być również zwołane na życzenie Zarządu.
• Dla ważności posiedzenia Rady Fundacji niezbędna jest obecność co najmniej trzech jej członków.
• Rada Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał, zapadających - poza uchwałami o powołaniu i odwołaniu członków Rady Fundacji, zmianie niniejszego statutu, połączeniu z inną fundacją oraz likwidacji Fundacji - zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy jej członków . W przypadku równej liczby głosów rozstrzygający jest głos Przewodniczącego Rady Fundacji.
• Z posiedzenia Rady Fundacji sporządzany jest protokół.
§ 18.
Do zakresu działania i kompetencji Rady Fundacji należy:
• uchwalanie kierunków działania Fundacji,
• występowanie z wnioskami dotyczącymi działalności Fundacji,
• opracowywanie wieloletnich i rocznych programów działania Fundacji,
• powoływanie, z wyjątkiem pierwszej Rady Fundacji, oraz odwoływanie członków Rady Fundacji,
• powoływanie i odwoływanie członków Zarządu,
• decyzja o utworzeniu i likwidacji Rady Programowej jako organu Fundacji, a przypadku jej utworzenia, powoływanie i odwoływanie poszczególnych członków Rady Programowej,
• wyrażanie opinii w sprawach przedłożonych jej przez Zarząd,
• rozpatrywanie i zatwierdzanie rocznych sprawozdań z działalności Zarządu oraz sprawozdań finansowych,
• podejmowanie decyzji w przedmiocie zmiany statutu Fundacji oraz jej likwidacji,
• udzielanie Zarządowi zgody na zaciągnięcie zobowiązania do świadczenia lub rozporządzenie prawem o wartości przekraczającej jednorazowo 100.000 zł (sto tysięcy złotych),
• tworzenie i znoszenie zakładów Fundacji i innych jednostek organizacyjnych,
• przyjmowanie subwencji, darowizn przekraczających kwotę 100.000 zł oraz spadków i zapisów,
• ustalanie schematu organizacyjnego, zasad wynagradzania oraz wielkości środków na wynagrodzenie i nagrody dla pracowników Fundacji, zatrudnionych w działalności statutowej,
• podejmowanie uchwał w sprawach wskazanych w § 24, 36, 38 i 40.
Rozdział IV b
Zarząd Fundacji
§ 19.
Zarząd składa się z od 2 do 5 członków.
§ 20.
• Zarząd jest powoływany na czas nieokreślony i odwoływany przez Radę Fundacji.
• Pierwszy skład Zarządu powołany zostanie na pierwszym posiedzeniu Rady Fundacji, które odbędzie się w terminie 14 dni od ustanowienia Fundacji przez Fundatorów.
§ 21.
Rada Fundacji, na pierwszym swym posiedzeniu, wybiera spośród członków Zarządu Prezesa Zarządu.
§ 22.
Członkostwo Zarządu wygasa w następujących przypadkach:
• odwołania przez Radę Fundacji ,
• zrzeczenia się członkostwa na piśmie,
• trwałej niezdolność do wykonywania obowiązków członka Zarządu,
• w przypadku wyboru członka Zarządu w skład Rady Fundacji lub Rady Programowej.
§ 23.
Zarząd kieruje działalnością Fundacji, w szczególności:
• reprezentuje Fundację na zewnątrz i działa w jej imieniu,
• sprawuje zarząd majątkiem Fundacji,
• przyjmuje subwencje i darowizny nie przekraczające kwoty 100.000 zł.
• podejmuje decyzje we wszelkich sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji Rady Fundacji.
§ 24.
Członkowie Zarządu mogą z tytułu pełnienia funkcji być wynagradzani i nagradzani przez Radę Fundacji.
§ 25.
Z zastrzeżeniem innych postanowień niniejszego statutu, Zarząd podejmuje uchwały zwykłą większością głosów.
§ 26.
• Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes Zarządu, a w razie jego nieobecności jeden z pozostałych członków Zarządu, z własnej inicjatywy lub na żądanie Rady Fundacji.
• Z posiedzeń Zarządu sporządzany jest protokół.
§ 27.
Oświadczenie woli w imieniu Fundacji składa każdy członek Zarządu działający samodzielnie.
§ 28.
• Zarząd może zaciągać zobowiązania do świadczenia i rozporządzać prawem do wartości nie przekraczającej jednorazowo 100.000 zł (sto tysięcy złotych) bez zgody Rady Fundacji.
• Zaciągnięcie przez Zarząd zobowiązania do świadczenia lub rozporządzenie prawem o wartości przekraczającej jednorazowo 100.000 zł (sto tysięcy złotych), wymaga wcześniejszego uzyskania zgody Rady Fundacji. Rada Fundacji udziela swej zgody w formie uchwały.
Rozdział IV c
Rada Programowa
§ 29.
1. W przypadku jej powołania Rada Programowa jest organem doradczym Fundacji.
2. Decyzję o utworzeniu oraz likwidacji Rady Programowej podejmuje Rada Fundacji.
§ 30.
W skład Rady Programowej wchodzi nie mniej niż 3 członków powoływanych i odwoływanych na czas nieokreślony przez radę Fundacji.
§ 31.
1. Rada Programowa obraduje na posiedzeniach.
2. Posiedzenia Rady Programowej zwołuje Przewodniczący Rady Fundacji w miarę potrzeby.
3. W posiedzeniach Rady Programowej mogą brać udział poszczególni członkowie Rady Fundacji.
4. Dla ważności posiedzenia Rady Programowej niezbędna jest obecność co najmniej dwóch jej członków.
5. Rada Programowa podejmuje decyzje w formie uchwał, zapadających zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy jej członków. W przypadku równej liczby głosów rozstrzygający jest głos Przewodniczącego Rady Fundacji.
6. Z posiedzeń Rady Programowej sporządzany jest protokół.
§ 32.
Rada Programowa doradza i opiniuje działania podejmowane przez Zarząd i Radę Fundacji.
§ 33.
Członkostwo w Radzie Programowej wygasa w następujących przypadkach:
a) odwołanie przez Radę Fundacji,
b) zrzeczenie się członkostwa na piśmie,
c) trwałej niezdolności do wykonywania obowiązków członka Rady Programowej,
d) wyboru członka Rady Programowej w skład Zarządu lub Rady Fundacji,
e) likwidacja Rady Programowej przez Radę Fundacji.
§ 34.
Członkowie Rady Programowej pełnią swe funkcje honorowo i nie mogą z tego tytułu otrzymywać żadnego wynagrodzenia.
Rozdział V
Zmiana statutu
§ 35.
Zmiana niniejszego statutu nie może dotyczyć istotnych zmian celu Fundacji.
§ 36.
Decyzje w przedmiocie zmiany niniejszego statutu podejmuje Rada Fundacji w drodze jednomyślnej uchwały podjętej w obecności wszystkich członków Rady Fundacji.
Rozdział VI
Postanowienia końcowe
§ 37.
• Dla efektywnego realizowania swoich celów Fundacja może połączyć się z inną fundacją.
• Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeśli w jego wyniku mógłby ulec istotniej zmianie cel Fundacji.
§ 38.
Decyzję w przedmiocie połączenia z inną fundacją podejmuje Rada Fundacji w drodze jednomyślnej uchwały, podjętej w obecności wszystkich członków Rady Fundacji i po zapoznaniu się ze stanowiskiem właściwego ministra.
§ 39.
Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została powołana lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
§ 40.
Decyzję w przedmiocie likwidacji Fundacji podejmuje Rada Fundacji w drodze jednomyślnej uchwały, podjętej w obecności wszystkich członków Rady Fundacji.
§ 41.
Majątek pozostały po likwidacji Fundacji przekazuje się, z zastrzeżeniem treści art. 5 ust. 4 ustawy o fundacjach, instytucjom, których działalność odpowiada celom Fundacji, wskazanym w tym celu przez Radę Fundacji.
§ 42.
Statut wchodzi w życie z dniem zarejestrowana Fundacji przez sąd.
§ 43.
Ministrem właściwym ze względu na cele Fundacji jest minister właściwy do spraw edukacji i sportu.
Fundatorzy: Emil Drożdż, Andrzej Księżny, Krzysztof Szwarc.